HTML

Naplemente ... A hely...

...de Neked írom. Terveim szerint 40 évesen nyitok egy kávézót. Az addig elkövetkezendő években azonban csak a virtuális világban tudok kellemes perceket szerezni, elsősorban ételek, főleg sütemények, ritkábban italok elkészítésének leírásával. Felhívnám a figyelmet arra, hogy nem vagyok képzett szakács, cukrász, csak és kizárólag a saját kedvemre főzőcskézek! Szívesen veszek minden építő jellegű kritikát, javaslatot, észrevételt, ötletet, de minden egyes hozzászólást "előmoderálok", csak ezután fog megjelenni az oldalon. Kellemes időtöltést az oldalon!

Friss topikok

Címkék

alma (1) álom (1) barack (2) baracklekvár (1) bolognai (1) bukta (1) csokoládé (1) fagyi (1) finom (1) gomba (1) gyors (1) gyümölcs (1) gyümölcstorta (1) házi (2) házias (2) házilag (1) ízes (1) joghurt (1) karfiol (1) kelt (1) kolbász (1) könnyű (1) krumpli (1) látványos (1) leves (1) linzer (1) málna (2) masni (1) meggy (1) mozzarella (1) narancs (1) paradicsom (1) peres (1) piskóta (1) pite (2) pizza (1) pizzaszósz (1) pogácsa (1) reszelt (1) saláta (1) sós (1) spagetti (1) sütés nélkül (1) szilveszter (1) tészta (1) torta (2) túró (3) vajas (1) zöldség (1) zselatin (1) Címkefelhő

Vajas zsemle

2013.07.19. 12:21 Nikimanó

Ahogy ígértem, írom is a receptet:) Régóta szerettem volna házi zsemlét, esetleg kenyeret készíteni. Persze ott vannak a csodaszép, és ma már nem is olyan drága kenyérsütő gépek, nekem ezen csodák hiányában marad a két kezem, és talán a kitartásom. 

Többféle receptet is kipróbáltam, de tegnap - úgy érzem - rátaláltam az igazira. 

Az eredeti recept alapján én a következő alapanyagokból dolgoztam:

Hozzávalók: kb. 375 gramm liszt (normál, fehér), 1 cs. (7 gramm) szárított élesztő, kb. 45 gramm olvasztott vaj, 1 teáskanál só, kb. 2 dl langyos tej. 

Javaslom, hogy vegyél elő egy nagy tálat, amiben elkezdesz dolgozni. Jó dolog, hogy feltalálták a lisztezett deszkát, meg a szilikon alátéteket, de ha nem akarsz lisztes konyhát takarítani, keverd a tésztákat egy jó nagy tálban! Először kimértem a lisztet, majd beleszórtam a sót, és az élesztőt. A vajat megolvasztottam, és a tejet meglangyosítottam. A száraz anyagokat elkevertem, majd beleöntöttem a vajat. Elkezdtem egy (evőkanállal) elkeverni, majd lassan hozzáöntöttem 1,5 dl tejet. Ekkor egy ragacsos valamit kaptam. Innentől jött a kezem, és a további keverés. Ma már ugyanaz a liszt, és ugyanaz a tej is viselkedhet különböző módon, ezért javaslom, hogy tejből mindig kevesebbet önts a tésztához, és ha úgy látod, csak akkor a receptekben leírt teljes mennyiséget. Ha véletlenül sok a tej, akkor liszttel javíthatsz rajta. 

Tehát a ragacsos tésztát elkezdem az egyik kezemmel összegyúrni, és pici liszt, vagy pici tej hozzáadásával, vagy ha nagyon jól eltaláltad a mennyiséget, akkor úgy, és addig kell a tésztát gyúrni, míg el nem válik a tál falától, és a kezed is szép, tiszta nem lesz! Persze picit ragadni fog, de nem lógnak már tésztadarabok a kezedről:) Ha ez megvan, akkor meleg, huzatmentes helyen lehet keleszteni a lefedett tálban a tésztát. Egy tévéműsorban láttam, hogy az előmelegített sütő elé teszik a keleszteni való tésztát. Nos, ez is jó módszer, csak hát több órán keresztül használni a sütőt, főleg ha árammal megy...nem olcsó mulatság. Ha nagyon nincs meleg a lakásban, de te mindenképp keleszteni akarsz, akkor a legolcsóbb megoldás a jó meleg plédbe csomagolás. Ez nekem mindig bevált.

Az eredeti recept szerint 3 órán keresztül kell keleszteni, én tegnap 30 percet adtam neki:) A tésztát kivettem a tálból, még egyszer átgyúrtam. Ha továbbra sem ragad a kezedhez, akkor valóban jól csináltad. Ha nagyon ragadna, még mindig liszttel rásegíthetsz.

A lényeg, hogy ebből a mennyiségből 4 óriás cipó, vagy 8 normál zsemle méret készíthető. Mivel elég tömény, és nem "fújtatott" a tészta, javaslom, hogy osszátok 8 egyenlő részre, az már az ehető kategória:)

Elővettem egy tepsit, és kiolajoztam az alját, de sütőpapírt is használhattok, akkor nem kell majd mosogatni! Erre szépen elhelyeztem a 4 óriási zsemlémet, majd letakarva addig kelesztettem amíg a sütő el nem érte a kellő hőfokot.

A sütőt tehát előmelegítettem 220 fokra. Még az elején kb. 3 dl vizet is a sütő aljába tettem, hogy szépen feljöjjön a zsemle. Figyelj arra, hogy hőálló tálkába tedd a vizet, ennek hiányában egy kisebb sütiformába is önthetsz vizet.

Amikor a sütő jó meleg lett, a zsemléken három szép vágást ejtettem, majd vizes ecsettel megkentem őket, végül betoltam a sütőbe, és hőlégkeveréses módban 20 perc alatt gyönyörű nagyra, és isteni ropogósra sültek. Akkor jó biztosan, ha megkopogtatod az alját, és kongó hangot hallasz. Kipróbáltam, az enyémek kongtak:)

Másnap reggel is finomak voltak:)

Jó étvágyat hozzá! 

Változatok: Gondolom ebbe a tésztába is lehetne belekeverni mindenféle magvakat, és/vagy másféle lisztekkel variálni. Idővel ezeket is kipróbálom majd:) A tetejére lehet kenni szintén mindenféle jót kezdve a szezámmagtól a sóig bezárólag bármivel. Azt írta a receptkönyv, hogy tojással kell elkeverni a tetejére szánt finomságokat, és úgy kell felkenni. Gondolom a tojás biztosítja, hogy a finomságok a tetején is maradjanak. 

Ha viszont csak simán liszttel szórod be a tetejét, akkor is látványos zsemléket kapsz, mintha frissen vetted volna a pékségben! 

Tipp: Sok recept írja, hogy keleszteni a hűtőben is lehet. Még nem próbáltam ugyan, de ha reggel szeretnél finom, frissen sült zsemléket készíteni, akkor javaslom, hogy készítsd el a tésztát (kb. 15 perc), tedd be a hűtőbe (lefedni ne felejtsd!), és másnap reggel csak ki kell venned, megformálnod, és kisütnöd! 

Eredeti recept: 15 darabhoz

750 gramm kenyérliszt, 1 teáskanál só, 1 evőkanál szárított élesztő (ha olyan élesztőt veszel, amit fel kell futtatni, akkor szükséged lesz egy teáskanál cukorra, és langyos tejre, amiben megkel), 50 gramm olvasztott vaj. 

Forrás: Sütivarázs 3. része

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://naplemente-a-hely.blog.hu/api/trackback/id/tr775414782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása